Projecte interdisciplinari «Esport inclusiu»

En aquest projecte l’alumnat ha investigat sobre la història de l’esport inclusiu, s’ha sensibilitzat amb la diversitat funcional i ha aconseguit organitzar les jornades d’esport inclusiu del nostre col·legi.

La societat del segle XXI, ha de crear escenaris esportius on totes i tots tinguen cabuda, indistintament de les seues característiques o dificultats, per aquesta raó aquest projecte promourà l’esport inclusiu contribuint al canvi social que tant anhelem perquè no hi hagen exclusions pel fet de presentar discapacitats o dificultats socials, fent créixer així la sensibilització de l’alumnat.

En primer lloc el projecte va començar amb una motivació. Era el meu primer projecte interdisciplinari i també el de l’alumnat per tant aquesta motivació va tenir molta màgia. El vaig compartir un article per airdrop als seus iPads i els vaig dir:

  • Mireu, aquest cap de setmana he llegit un article que m’ha cridat l’atenció, amb el títol «Los niños con discapacidad no debemos hacer deporte»

Després de llegir-lo em van dir:

  • Però Jordi, perquè no poden fer esport? Sempre hem escoltat que sí que poden, a més a més existeixen les olimpíades paralímpiques.

Després d’un bonic debat, van afegir:

  • L’any passat Teresa va organitzar una jornada inclusiva que jugarem a volei asseguts a terra!

I seguidament jo els vaig preguntar:

  • Vosaltres es veieu capacitats per a organitzar eixes jornades inclusives? Sabeu que el dia 3 de desembre és Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat 2024?

Automàticament tota la classe de peu, va dir:

  • Sí, clar que sí, podríem ser nosaltres els organitzadors i fer més jocs que l’any passat!

I així va nàixer el projecte, amb l’alumnat motivat i amb una tasca final molt clara. Ara tocava aprendre més coses sobre aquest tema.

Seguidament vam fer entrevistes per l’escola per a saber el que la gent sabia sobre l’esport inclusiu. Recollirem les dades i vam aprendre a traure percentatges i comentar així el punt de partida. A més a més els equips de treball guanyaren cohesió i el projecte ja tenia una direcció clara.

Seguidament mitjançant un portofli digital, l’alumnat va començar a investigar sobre l’esport inclusiu, l’esport adaptat, quan es va començar a donar cabuda als esportistes amb diversitat funcional, etc.

També van rebre una visita molt interessant, l’entrenador de la selecció espanyola de rugbi inclusiu Mikel Artiles, ens va visitar per a fer una jornada de rugbi inclusiu on l’alumnat va aprendre com tractar als esportistes amb diversitat funcional, com adaptar l’esport i sobretot va guanyar molta sensibiliat.

A partir d’aquest moment vam decidir a classe quins esports volíem preparar per a la nostra tasca final i els esports triats van ser:

  • Rugbi
  • Atletisme
  • Tir en arc
  • Futbol
  • Goalball

Tots ells els vam experimentar i posteriorment cada equip de treball adaptava una de les proves amb diferent nivells de dificultat. Ara ja pensàvem en difondre aquestes jornades.

L’alumnat va crear un cartell a Canva, i el cartell guanyador va arribar a totes les aules de l’escola, convidant a l’alumnat a participar el divendres dia 2 de desembre.

Va arribar el dia esperat i va ser tot un èxit. L’alumnat anava passant per torns pels diferents esports i com es pot comprovar, s’ho van passar dallò més bé. Cal dir que per a la pròxima vegada hem de millorar la benvinguda, ja que és important que l’alumnat explique millor als participants què és l’esport inclusiu i l’esport adaptat, quines mesures de seguretat tindrem en compte i animar a viure l’experiència de posar-se en la pell d’una persona amb diversitat funcional.

Finalment vam avaluar el projecte amb una auto avaluació que també estava dintre del portfoli digital de l’alumnat. Ara ja tenien el treball complet i amb un gran record, ja que podien veure tot el camí recorregut fins arribar al final del projecte.

La sensació final va ser molt bona perquè l’alumnat va aprendre a organitzar molt bé una seqüència didàctica i va entendre molt bé quins eren els objectius a aconseguir. El procés va ser avaluat molt positivament i no sols ens vam conscienciar nosaltres, si no que també vam contribuir a que l’alumnat de l’escola sabera més coses sobre l’esport inclusiu.